BALESETMENTESEN.hu
*
Munkavédelmi - Munkabiztonsági Tevékenység
Zaj, -rezgés expozíció
   A munkáltatónak gondoskodnia kell például rezgésmérésről – különösen – új munkahely létesítése, illetve gép, berendezés
üzembe helyezése esetén, amennyiben rezgésterhelés érheti a munkavállalót.
   A kockázatértékelés során gyakori, hogy a munkáltató kizárólag a gyártó által szolgáltatott gyártási adatlapon szereplő rezgés
mértékére hivatkozik, és ennek alapján minősíti az adott munkafolyamat veszélyességét.
   A munkavállalót a munkavégzés során érő tényleges kockázat megítélése ennek alapján nem mindig lehetséges,
mivel ezek az adatok csak a gép minősítésére és nem a munkavállaló rezgésterhelésére vonatkoznak.
   A konkrét kockázat megítélése általában csak a tényleges munkavégzés során, a munkavállaló rezgésexpozíciójának
meghatározása céljából elvégzett mérés (rezgésvizsgálat) alapján lehetséges.
   A kockázatértékelés elkészítésénél el lehet tekinteni a rezgésméréstől, amennyiben a gyártó által adott információ alapján
egyértelműen kijelenthető, hogy a rezgésterhelés biztosan kisebb a prevenciós határértéknél.
(A "tájékoztató jellegü" zajmérések ebben nyújtanak megnyugtató döntést.)
 A 22/2005. (VI. 24.) EüM rendelet 3. §-a szerint a prevenciós határérték (napi 8 órás referencia-időszakra vonatkoztatva):
• kéz/kar rezgés esetén 2,5 m/s2, egész testre ható rezgés esetén 1,5 m/s2.
A pillanatnyi rezgésgyorsulás csúcsértéke S időállandóval mérve a 10 m/s2-et nem haladhatja meg
A zajmérés célja
A munkahelyeken a munkavállalókat érő zaj mérése és értékelése alapvetően azt a célt szolgálja, hogy a munkáltató a munkavállalók részére
zajvédelmi szempontból egészséges és biztonságos munkahelyi körülményeket biztosítson. E cél megvalósításához elengedhetetlen, hogy a
munkáltató ismerje és megfelelően értékelje, elemezze a munkahelyi zajviszonyokat, azaz az Mvt. szerinti kockázatértékelést zajvédelmi
szempontból megfelelő részletességgel végezze el.
Zajmérést kell végezni
a) új munkahely létesítése, illetve új munkaeszköz (pl. gép, berendezés) üzembe helyezése esetén;
b) meglévő munkahely, munkaeszköz átalakításakor, új helyre telepítésekor, valamint technológia- és termékváltás esetén, ha az átalakítás,
    illetve a változás a zajexpozíció mértékét módosíthatja;
c) munkakör kialakításakor;
d) a munkavállalót érő zajexpozíció meghatározásakor.
A kockázatértékelés készítésekor a zajméréstől el lehet tekinteni, ha a munkáltató nyilatkozata alapján egyértelműen kijelenthető, hogy
a zajterhelés biztosan nem haladja meg a 3. § (1) bekezdés c) pontja szerinti alsó beavatkozási határértékeket.
A 66/2005. (XII. 22.) EüM rendelet előírásait a szervezett munkavégzés keretében végzett minden olyan tevékenységre alkalmazni kell,
amikor a munkavégzés során a munkavállalók zajból származó kockázatnak ténylegesen vagy vélhetően ki vannak téve.
A rendelet alkalmazásában
a) hangnyomás csúcsértéke (pcsúcs): a C súlyozó szűrővel mért pillanatnyi hangnyomás legmagasabb értéke;
b) napi zajexpozíció szintje (LEX,8h) [dB(A) 20 μPa-ra vonatkoztatva]: a zajexpozíció idővel súlyozott átlaga egy nyolcórás munkanapra
    vonatkoztatva, a
melléklet 5.1.2. pontja szerint meghatározva. A munkahelyen fellépő mindenfajta zaj idetartozik, az impulzusos jellegű
    zajokat is beleértve;
c) heti zajexpozíció szintje (LEX,8h): a napi zajexpozíció idővel súlyozott átlaga öt nyolcórás munkanapból álló munkahétre vonatkoztatva,
    a melléklet 5.1.3. pontja szerint meghatározva;
d) legnagyobb hangnyomásszint (Lmax): az értékelési idő alatt C súlyozó szűrővel és csúcs (peak) időállandóval mért
    legnagyobb hangnyomásszint;
e) zajterhelés: a munkahelyen fellépő zaj egyenértékű A-hangnyomásszintje (LAeq) az R melléklet 4.6.2. pontja szerint meghatározva.
A rendelet alkalmazásában a napi zajexpozíció szintjére és a legnagyobb hangnyomásszintre vonatkozó zajexpozíciós határértékek,
illetve a zajexpozíciós beavatkozási határértékek (a továbbiakban: beavatkozási határértékek) a következők:
a) zajexpozíciós határértékek:
     LEX,8h = 87 dB(A), illetve
     pcsúcs[Lmax] = 200 Pa [140dB(C)]
b) felső beavatkozási határértékek:
    LEX,8h = 85 dB(A), illetve
    pcsúcs[Lmax] = 140 Pa [137 dB(C);
c) alsó beavatkozási határértékek:
    LEX,8h = 80 dB(A), illetve
    pcsúcs [Lmax] = 112 Pa [135 dB(C)].
A vizsgálati eredmény (a 66/2005. (XII. 22.) EüM rendelet szerinti előírások) értékelése
A zajexpozíció, illetve a zajterhelés a követelménynek megfelel, ha
a) az LEX,8h zajexpozíció és/vagy az Lmax legnagyobb hangnyomásszint legalább 3 dB-lel kisebb a követelményértéknél, illetve
b) ha a mérést megismételve a két vizsgálat eredményének átlaga kisebb vagy egyenlő a követelményértékkel.
6.2. A zajexpozíció, illetve a zajterhelés a követelménynek nem felel meg, ha
a) a LEx,8h zajexpozíció legalább 2 dB-lel nagyobb a követelményértéknél, illetve
b) ha a mérést megismételve a két vizsgálat eredményének átlaga nagyobb a követelményértéknél, és/vagy
c) az Lmax legnagyobb hangnyomásszint nagyobb a követelményértéknél.
Másképpen:
- LEX,8h zajexpozíció ≤ 84 dB(A)
- LMAX hangnyomás csúcsértéke ≤ 137 dB(C)
és nem felel meg a követelményeknek, ha az első mérés eredményei szerint:
- LEX,8h zajexpozíció ≥ 89 dB(A)
- LMAX hangnyomás csúcsértéke ≥ 142 dB(C)
A mérési bizonytalanság miatt, ha az eredmények
zajexpozíció esetében: ≤ 85 dB(A) LEX,8h 88 dB(A) között vannak
maximális érték esetében: ≤ 138 dB(A) LMAX 141 dB(A) között vannak
ismételt vizsgálatot kell végezni.
A két mérési sorozat átlagára vonatkozóan a követelmény szinteknek megfelel zajexpozíció és a maximális hangnyomásszint:
- LEX,8h zajexpozíció ≤ 87 dB(A)
- LMAX hangnyomás csúcsértéke ≤ 140 dB(C)
és nem felel meg a követelményeknek ha:
- LEX,8h zajexpozíció > 87 dB(A)
- LMAX hangnyomás csúcsértéke > 140 dB(C)
A rendelet szerint meghatározott alsó és felső beavatkozási határértékeket, melyekhez különböző intézkedéseket rendel:
- alsó beavatkozási határértékek:
 LEX,8h zajexpozíció > 80dB(A)
 LMAX hangnyomás csúcsértéke > 135 dB(C)
- felső beavatkozási határértékek:
 LEX,8h zajexpozíció ≥ 85dB(A)
 LMAX hangnyomás csúcsértéke ≥ 137 dB(C)
A beavatkozási szintekhez tartozó intézkedéseket a rendelet részletesen tárgyalja.
…..
…..
..
…..
…..
..
Az oldal fejlesztés alatt.
2025. május